صفات شیعه ۲

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین والسلام و الصلاه علی سیدنا و نبیّنا ابوالقاسم مصطفی محمد(ص) و السلام علی عَلی ابن ابیطالب (ع) و آله الطیّبین الطاهرین المعصومین الهداه المهدییّن و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین .
امّا بعد قال الباقر(ع) : ( من صدق لسانه و زکا عمله و من حسنّت نیتّه زید فی رزقه و من حِسُن برّه و اهله زید فی عمره )
امام باقر(ع) و امام صادق(ع) توانستند با ایجاد انقلاب فرهنگی اسلام محمدّی را که وحیانی است و مبدأش وحی است را از اسلام بنی امّیه و بنی العباّس جدا کنند . زیرا بنی امیّه و بنی العباّس چهرۀ خیلی انحرافی و نا پسند و غیرمعقول و دور از علم و عقل و انسانیّت و فتوّت و جوان مردی از اسلام به مردم نشان داده بودند . نزدیک بود مردم به اسلام بدبین بشوند . اسلام را عوضی به مردم تفهیم کرده بودند . همان دست هایی که آن زمان در صدد بود اسلام حقیقی و وحیانی را مستور کند و رویش را بپوشاند و از اسلام چیز دیگری به مردم نشان بدهند ، همین طرح را انگلیس و آمریکا و اسرائیل امروز در تحت عنوان داعش و وهابیّون ریختند . که این ها ساخته و بافتۀ دست اسرائیل و انگلیس و آمریکا هست . می بینید که با مسلمین و مسلمان ها و فِرَق اسلامی چه می کنند و نه به شیعه و سنّی و نه به حنفی و مالکی و هیچ کدام از فرق اسلامی رحم نمی کنند . همه را مشرک می دانند و تکفیر می کنند . این مخالفت هایی هم که گاهی از ناحیۀ آمریکا و … می شود سیاست های کاذب و دروغینی است که برای فریب مردم إعمال می کنند . خدا کند که مسلمین بیدار و آگاه بشوند و از مسیر قرآن و پیغمبر(ص) و اهل بیت که قرآن ناطق هستند منحرف نشوند تا بتوانند اسلام را حفظ کنند و در پرتو اسلام وحیانی و نبوی و مذهب صادقی تزکیه و تهذیب نفس بشوند و خود را بسازند . ائمۀ ما از پیروان و مریدان شان و از شیعه چه خواسته اند . هر کسی خلاف این را به شیعه نسبت بدهد ، دشمن ما است . دشمن قرآن و اسلام است . حضرت در این عبارت قسم جلاله می خورد که چهرۀ یک شیعه و مسلمانِ قرآنی باید اینگونه باشد . والله شیعه ما و پیرو ما نیست مگر کسی که تقوای الهی را پیشه کند و از خدا اطاعت کند . (أطیعوا الله و و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم) اطاعت کردن از خدا و رسول و اولی الأمر آنها . جابر ابن عبدالله انصاری که از اصحاب خاص پیغمبر(ص) بود از ایشان پرسید : یا رسول الله ؛ ما أطیعوا الله و أطیعوا الرسول را فهمیدیم . ولی اولی الأمر را برای ما بیان کنید کیست ؟ در آن لحظه علی (ع) کنار پیامبر(ص) نشسته بودند . حضرت با دستشان روی کِتف امیرالمؤمنین (ع) زدند و فرمودند : اولی الأمر این علی و یازده فرزند او هستند که مردم باید تا قیامت و قبل از روز حشر از این خاندان تبعیّت کنند . این ها با قرآن هستند و قران هم با این ها است . از یکدیگر جدا نمی شوند . منظور اینها هستند . نه هر ظالم و ستمگری نظیر چنگیزخان مغول ، نظیر دودمان بنی امیّه و بنی العباّس و طاغوت هایی بودند که ادعّای اولی الأمری کردند و به اسلام ضربه زدند . اولی الأمر باید جانشین پیغمبر(ص) باشد که آنهم بوسیلۀ احادیث معتبر و صادر شده از پیغمبراکرم(ص) در بیش از ۵۰ روایت که چهادره معصوم و دوازده امام که خلفای اثنی عشری هستند ، جانشینان پیغمبر(ص) هستند بیان شده است . از جمله کتاب منتخب الأثر و کفایه الأثر و بهار الأنوار و کتب دیگری که در این زمینه نوشته شده است . پس فرمودند : شیعۀ ما نیست مگر کسی که تقوا داشته باشد و گناه نکند . گناه با شیعه و مسلمانی و قرآن جور در نمی آید . دروغ ، حسد ، نفاق ، خود رأیی با قرآن جمع نمی شود . ای جابر ؛ شیعیان و محبان ما شناخته نمی شوند جز با تواضع . شیعۀ ما متکبّر نیست . اگر دیدید کسی تکبّر و غرور دارد بدانید به همان مقدار از قرآن منحرف شده است . به همان مقدار از اهل البیت منحرف شده است . به همان میزان از پیغمبر(ص) منحرف شده است . اگر شیعه است باید خاضع و خاشع باشد . از خدا بترسد . در مقابل اوامر الهی مطیع باشد . از خود رأیی و خود درمانی بپرهیزد . (و أداء الأمانه) شیعۀ ما امانت دار است و در ان خیانت نمی کند . (وکثره ذکر الله و صوم و الصلاه) شیعۀ ما همیشه بر لبش یاد و ذکر خداست . یا جواب مردم را می دهد و یا مشغول کسب و کار و شغل است و یا مشغول دعا و قرآن و راز و نیاز است و وقتش را به بطالت و غفلت و بی خبری نمی گذراند . شیعیان ما روزه های واجب و مستحب را می گیرند و نماز می خوانند . به نماز اهمیت می دهند و با مسجد و جماعت مسلمین هستند . شیعه نباید تکروی کند . نماز جماعتی که این همه ارزش دارد و روایات و کتب فقهیِ ما مملو از عظمت و فضیلت نماز جماعت است . شیعیان ما به پدر و مادرشان محبّت و احسان می کنند . در حقّ آنها جفا نمی کنند . چندین آیه در قرآن با عبارات و لحن عجیبی دربارۀ والدین آمده است . پروردگار حکم کرده است و دستور داده است که فقط خدا را عبادت کنید و به پدر و مادر احسان کنید و جمله ای که باعث نگرانی آنها بشود نگویید . (والتعهد للجیران من الفقرا وذوی المسکنه و الغاربین) شیعیان و محبان ما نسبت به همسایگان احساس مسئولیت می کنند . در مقابل گرسنگان و پابرهنگان ، در مقابل فشارهای اقتصادی مردم بی تفاوت نیستند و به اندازۀ وسع و توان خودشان از دیگران دستگیری می کنند . شیعیان ما دروغ نمی گویند . دروغ ایمان و فتوّت و جوانمردی انسان را بر باد می دهد . انسانی که بخواهد با دروغ در جامعه رفت و آمد کند و طرح رفاقت بریزد و قصدش کلاه برداری و نفاق و جاسوسی و… باشد به جایی نخواهد رسید . چون بر خلاف حقیقت است . هر کس بر خلاف حقیقت حرکت کند هلاک می شود . شیعۀ ما با قرآن ألفت دارد و مردم را با زبانش اذیت نمی کند و زخم زبان نمی زند . جسارت نمی کند . به مردم بد نمی گوید و توهین نمی کند . مگر می شود کسی بگوید من پیرو امام صادق(ع) هستم و فحاّش و بد دهن باشد ! حرف رکیک بزند ؟! مگر می شود مردی مؤمن و شیعه و پیرو امام صادق(ع) باشد و خدای نکرده به زن و بچه اش حرف ها و نسبت های نا روا بدهد ؟! ابداً زبانش پاک است . خوب می گوید ، خوب می شنود . چون قرآن به او گفته است ؛ (قولوا لنّاس حسنا) با مردم خوب صحبت کنید و حرف خوب بزنید . چون دو ملَک هستند و حرف های شما را می نویسند . شیعۀ ما امین و درستکار است . آنچنان درست عمل می کنند که همه به عنوان امانت داری او را قبول دارند . چندین روایت داریم که شیعه و محبّ ما باید در شهری که صد هزار جمعیت دارد در راستی و درستی انگشت نما باشد . شیعه را با صداقت و تقوا و درست کاری و ادبش ، نماز جاعتش ، احترام به بزرگترش باید شناخت . معّرِف شیعه این ها باید باشد . کتاب های روایی ما از فضائل و مناقب شیعه پُر است . چرا جوان های ما کتاب فضائل و مناقب شیعۀ شیخ صدوق را مطالعه نمی کنند ؟ ترجمۀ فارسی شده و آماده است . گرچه تمام روایات در این کتاب نیامده است ولی آنچه به اندازۀ نیازِ جوان مسلمان باشد را ایشان آورده است .سپس حضرت فرمودند : ( من صدَق لسانه ) هرکسی راست گفت عملَش هم درست می شود . وقتی حقیقت را گفت ، برخلاف حقیقت حرف نزد ، دوگانه و دو شخصیتّه نبود ، یک شخصیت ظاهری و یک شخصیت باطنی نداشت و هر دو یکی بود ، کارهایش درست می شود . هر کس نیتّش را درست کرد خداوند به رزق و روزی او می افزاید . خداوند وعده داده است هر کسی که نیَتش را درست کرد رزق و روزی اش زیاد می شود . نیَّت مان را نسبت به خدا و مردم درست کنیم . نیَّت خیر داشته باشیم نه شرّ . هر کس نسبت به زن و فرزندش حبّت بیشتری کند . به اهل و عیال و خانواده اش بیشتر برسد . قطعاً خداوند عمر او را طولانی می کند . زن و فرزندش ، مردم در حق او دعا می کنند . مگر می شود کسی مورد دعا واقع بشود و دعا اثر نداشته باشد ؟ دعایی که جزء ضروریّات همۀ ادیان است . در همۀ ادیان آسمانی دعا هست . در تورات و اِنجیل واقعی ، زبور و صُحُف واقعی دعا هست و سفارش شده است . در تمام مذاهب شیعه و سنّی و مالکی ، حنبلی و تمام مذاهب اسلام مسئلۀ دعا هست . منتها شرایط و ضوابطی دارد که انسان باید از آنها تخلّف نکند تا نتیجه بدهد . ( الرضاء بالمجلس دون الشرف ) یکی از علائم شیعۀ ما و تواضع این است که وقتی وارد مجالس می شود ، هرجا که خالی بود می نشیند . صدر و ذیلی برای خودش تعیین نمی کند . شاگردِ یکی از اولیاء خدا به استادش گفت : چند سال است در خدمت شما هستم و هنوز به جایی نرسیدم . استاد گفته بود : ۲اشکال داری . اول اینکه وقتی وارد مجلس می شوی دنبال صدر مجلس می گردی تا جایی که بزرگان می نشینند ، بنشینی . شیعه و دوست دار اهل بیت جایگاهی برای خودش تعیین نمی کند . دوم اینکه هر زمان کفش های کسانی که از جهت علم و فضل از خودت پایین و کوچک تر می دانی را جلوی پای آن ها برگرداندی و چیدی به همه جا خواهی رسید . عَنانِّیت و منیّت گرده ضخیمی است . عنانیّت و منیّت و استکبار بود که شیطان را از درگاه ذات ربوبی راند و مترود و رجیم کرد . آنهم با آن سوابق درخشانی که در عالم ملکوت داشت . حتی ملائک گمان کرده بودند شاید شیطان هم مَلَک است . چون اول اسم او شیطان نبود و ابو حارث و… بود . بعد از آنکه تمرّد و سرکشی کرد نامش شیطان رجیم شد . علامت دیگر این است که به هر کسی که رسیدی منتظر سلام نباشی و تو در سلام کردن سبقت بگیری . پیغمبر(ص) و ائمه اینگونه بودند . سلام صد حسنه دارد که ۹۰ حسنه برای کسی است که سلام می کند و ۱۰حسنه برای کسی است که جواب می دهد . کدام عاقل منتظر۱۰حسنه است و ۹۰حسنه را از دست می دهد ؟ (أن تترک المراء و إن کنت محقّا) سپس فرمودند : بحث و لجبازی را کنار بگذارید . یکی از علائم استکبار این است که به هر قیمتی می خواهد رأی خودش را به مردم تحمیل کند . این کار حرام است . ما برای تحمیل آراء خودمان به مردم نیامده ایم . ما برای تبلیغ دین آمده ایم . ( بّلغ ما أنزل الیک من ربّک ) ما باید آراء پیغمبران و ائمه و حقیقت ها را به مردم عَرضه کنیم نه سلیقۀ شخصی خودمان را . ما که سراسر جهل هستیم ، سراسر هوای نفس هستیم ، شیطان بر ظاهر و باطن مان حکومت می کند . اسلام می گوید : در ابلاغ رسالت و حقیقت هم لجبازی نکنید . ( و ما علی الرسول إلّا البلاغ ) به رسولش می فرماید : تو فقط به مردم برسان و تو مأمور به ابلاغ هستی نه نتیجه . این بگو مگو ها و مراع ها خصومت و دشمنی می آورد . باعث قهر و جدایی ها می شود . در یک نسخه بیش از بیست روایت در مذمّت و بدیِ مراع و بگو مگو دیدم . وقتی انسان حرفش و نصیحتش را کرد و موعظه اش را نمود ، دلیلی ندارد که پافشاری کند . باید بگوید : من دیگر با شما حرفی ندارم زیرا حرف ها و نصیحت هایم را کردم . جایی برای لجبازی نیست .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

برچسب های سخنرانی::

اطلاعات سخنرانی

  • تعداد نمایش: 1 بار
  • ارسال شده در:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*
رایانامه*
وب سایت / وبلاگ
متن نظر